onsdag 8 december 2010

Krämphävande

Jo, bara ett icke-inlägg räckte för att jag skulle sätta igång igen.

Jag läser (som vissa vet) inte program längre, utan lösa kurser. Dessa valde jag i våras och valen var baserade på vad jag trodde kunde styrka min utbildning och/eller vara en tillgång i det yrkesliv jag hoppas på. Under hösten har jag bockat av Projektledning 1 och Entreprenörskap. Kvar har jag Projektledning 2 (som tyvärr inte alls håller samma klass som delkurs 1) och så Ledarskapets Psykologi.
Det är den sistnämnda som håller mig hyfsat studiemotiverad just nu. En alldeles fantastisk kurs. Intressant ämne, bra uppbyggnad, och otroliga föreläsare.

I veckan hade vi föreläsning kring Kvinnligt ledarskap/ Kvinnor som ledare.
Jag var helt på tårna hela föreläsningen, kunde inte låta bli att kommentera så fort utrymme gavs och ville verkligen suga upp information samtidigt som argumenterar-Klara vaknade och ville ut.

Jag ska absolut inte gå in alltför djupt i det här ämnet då jag känner att det skulle låta pretentiöst och förmodligen bli alldeles för långt. MEHN!
Vi diskuterade studier kring huruvida ambitiösa tjejer hellre söker sig till arbetsplatser där det finns många kvinnor på "höga poster". Och där väcktes diskussionen (igen) kring huruvida företag, för att locka till sig fler ambitiösa unga kvinnor bör kvotera in kvinnor i styrelser/ledningsgrupper osv.
Många tyckte det.
Jag känner lite såhär (det må vara korkat och kanske självdestruktivt) men, jag skulle faktiskt inte vilja ha ett jobb, oavsett om det var på ledarposition varken FÖR att jag är kvinna, eller TROTS att jag är det. Jag vill ha ett jobb för att jag passar bäst till det. Visst kan man resonera så att "tar man ett jobb som man bara får för att man är kvinna så har man ju en fot inne och kan visa vad man kan sen". Kanske ...fast jag tänker att det jag lagt ner i kalasbetyg i gymnasiet, lite drygt tre års studier på högskola och allt övrigt jag har i mitt CV och det personliga intryck jag kan ge vid en intervju ska räcka, vare sig jag heter Klara eller Klas.

Jag misstänker att mina frivalda kurser och min valda inriktning (Strategisk kommunikation) skvallrar om att jag gillar ledarpositionen. Ja, det gör jag. jag vill vara med där uppe. Men inte för att jag är kvinna. För att jag vet att jag är bra.


Over and Out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar