onsdag 22 september 2010

Vi gillar olika...



... Men om du gillar vissa saker så ska alla ha att göra med det, och du ska få höra det!

(Det här är alltså inte ett partipolitiskt ställningstagande, endast ett försök till uttryck av en åsikt)

JA, jag tycker också att det är otroligt olyckligt att SD lyckades ta sig in i riksdagen i söndags. Dock så är ju det här ett direkt resultat av vad Svergies befolkning via ett demokratiskt val har bestämt sig för. Är det fel? Jag håller åtminstone inte med just det partiet efter det att jag läst mig in (lite, så mycket jag klarade innan jag mådde lite illa) på deras politiska agenda. Partiet i fråga har många punkter som jag tycker är rent idiotiska. Jag blev besviken när ja såg siffrorna redan vid ValUn. Så.

Men, så här är det. Enligt mig är en av de finaste sakerna med att bo och leva i Sverige just rätten till demokrati, och rätten till att ha en egen åsikt OCH DÄRMED INTE BLI FÖRFÖLJD; HOTAD ELLER PÅ NÅGOT SÄTT DÖMD för denna. Det skulle man ju nämligen kunna klassa på samma sätt som om någon blev uthängd eller förföljd för sin religion eller sexuella läggning. Därför menar jag att hackningen på SDs medlemsregister, alla FB-statusar/twitterfeeds som sa "röstade du på SD kan vi sluta vara vänner" och häxjakten i övrigt blir ett hån mot just den här fina rättigheten.

Istället för att agera just på det sättet tänker jag försöka (och uppmana andra) till att inte avvisa/förfölja/hota någon som är av annan åsikt (oavsett det är SD eller bara ngt annat) utan istället uppmuntra till hälsosam diskussion kring åsikter, för det är på det sättet som man lyckas "vinna" och visa att just ens egen åsikt/argument är det bättre, eller kanske rent av kan skjuta ner dumma/krängda/ogenomtänkta argument.

Så tycker jag. Ni får tycka vad ni vill om både det och allt annat.

Over and Out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar